Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prášek na spaní a na shledanou. To na léčbu nespavosti nestačí

Nekonečné kontrolování času. Převalování z leva doprava, ze zad na břicho. Krátký lehký spánek. Znovu vzhůru. Pokud takto probdíte celou noc, následující den je vyčerpávající. Ničí to vaše tělo i psychiku.

Nekonečné kontrolování času. Převalování zleva doprava, ze zad na břicho. Krátký lehký spánek. Znovu vzhůru. Pokud takto probdíte celou noc, následující den je vyčerpávající. Ničí to vaše tělo i psychiku. Sama si nespavostí procházím. Oběhla jsem jsem si kolečko po lékařích. Jaké rady jsem dostala? Ano, jsme doma. Předepsali mi jen prášky na spaní - dokud jsem nezačala pátrat sama.

Spánková insomnie způsobuje probdělé noci

Insomnie je lékařský termín pro nespavost. Pokud máte akutní insomnii, nedaří se vám usnout několik nocí a poté to odezní. Když se to ale začne opakovat pravidelněji, jde o insomnii chronickou. Obě jsou velmi nepříjemné a provází je bezmoc. Právě insomnii mám já.  

Když se s touto nespavostí vypravíte k lékaři, běžně vám předepíše léky. Bohužel, stává se to, i když přijdete do spánkové laboratoře/poradny, kde očekáváte trochu jiný přístup.

Na prášcích na spaní (hypnotikách)vzniká velmi rychle závislost a řeší pouze akutní stav a nepředcházejí dalším probdělým nocím. Když se pak zhorší váš psychický stav, mohou to podle lékařů vyřešit další pilulky – antidepresiva. Pokud vás tedy lékař ve spánkové laboratoři nechá napospas pouze chemii, nepropadejte zoufalství, existují další možné léčby.

Kognitivně behaviorální terapie

Jedna ze spánkových laboratoří, do které jsem napsala, mi nabídla i další možnou léčbu - kognitivně behaviorální terapii. Při té pacient dochází k psychologovi, který s ním pracuje na odstraňování psychických bloků, které ho nenechají usnout. Součástí této terapie je i návyk na některá pravidla chování spojená se spánkem. Říká se jim spánková hygiena.

Spánková hygiena

Když upravíte svůj režim a zvyknete si na určité rituály, bude se vám snadněji usínat. Do těchto pravidel patří:

  • Lehejte si do postele, až když se cítíte ospalí. Když to nepřichází, čtu si knížku. Mimo postel.
  • Vstávejte každý den ve stejnou hodinu.
  • Nedávejte si přes den šlofíka.
  • V noci spěte maximálně 7–8 hodin.
  • Když nemůžete spát, najděte si jinou aktivitu, která vás uklidní a odreaguje.
  • Nedívejte se v noci nebo před spaním do telefonu nebo počítače.
  • Před spaním nepijte kávu a nejezte těžká jídla. Ani lehká sladká nebo lehká slaná. Spíš nic.
  • Pravidelně cvičte. Běhejte, skákejte, cvičte jógu.
  • Spěte v chladné místnosti, v tichu a tmě.
  • Přes den si vymezte čas, kdy budete promýšlet problémy, které se vám honí hlavou před usnutím.

Pravidla spánkové hygieny si běžně každý upraví pro svůj režim. Já jsem například přidala pravidlo, že nepracuji pozdě do noci, končím v 18 hodin. Jo a místo práce brnkám na kytaru.

Spánková apnoe je problém s dýcháním

Existuje nespočet spánkových poruch a trpí jí až 45 % populace. Pokud se ráno probouzíte unavení a neodpočatí, nemusí jít o insomii. Existuje další forma nespavosti – spánková apnoe. Tu provází i další příznaky. Často se probouzíte a zase usínáte, nebo nemůže usnout váš partner, protože chrápete, nemusí jít o insomnií. Pokud byste měli tuto poruchu spánku, léčba bude jiná, proto je dobré svůj problém s lékařem konzultovat.

Člověk, který má spánkovou apnoe, přestává ve spánku dýchat. Vždy, když se to stane, mozek jej na chvíli probudí a tím dýchání obnoví. Taková mikroprobuzení se mohou opakovat až stokrát za hodinu a spáč si je ráno nemusí pamatovat. Tělo se ale probouzí neodpočaté. Apnoe často provází chrápání.  

Apnoe lze vyřešit spánkovou maskou

Spánková apnoe se dá léčit o něco snadněji než insomie. Existují totiž speciální spánkové masky, které si před spaním nasadíte a ony zajišťují neustálý přetlak v dýchacích cestách a tím i nepřerušené dýchání celou noc. Jsou i snadno dostupné. Můžete si ji půjčit nebo koupit, vyrábí je například Philips. O tom, jak se s maskou spí zatím nic nevím. Ale zřejmě budu vědět, aspoň zprostředkovaně.

Když tedy půjdete konzultovat svou nespavost s lékařem, nenechte se odbýt s platíčkem hypnotik. Chtějte znát všechny možnosti a pokud nebudete mít dobrý pocit z návštěvy, zkuste to jinde. Spánek je základem i pro spokojené dny a se správným postupem jej můžete získat zpět.

Autor: Míša Vránová | pondělí 11.2.2019 10:33 | karma článku: 14,32 | přečteno: 551x
  • Další články autora

Míša Vránová

Chytré hodinky v době koronavirové

Možná už si pamatujete, že nejmodernějším technologiím příliš neholduji. Mám to totiž spíše opačně. Mnohem blíž mám k přírodě, tichu a klidu, který se s ní neodmyslitelně pojí.

20.4.2021 v 20:37 | Karma: 0 | Přečteno: 73x | Diskuse| Osobní

Míša Vránová

Jak jsem léčila paradentózu

Paradentóza symbolizuje hned vedle zubního kazu jednu z nejčastějších věcí, kvůli které vyrážíme za naším zubním lékařem. Je nepříjemná, bolí a zkrátka a jednoduše nám komplikuje každodenní život.

4.9.2020 v 14:27 | Karma: 5,26 | Přečteno: 239x | Ostatní

Míša Vránová

Chytré věci? Hlavně moudrá rozhodnutí!

Dnes mě zaujal článek https://pavelchalupsky.blog.idnes.cz. Chytrost nejsou čáry. Ani máry. Co nám chytré věci berou a naopak dávají?

22.5.2020 v 16:05 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Společnost

Míša Vránová

Koronavirus se v domečku zvládá pohodlněji. Hlavně dětem.

Na naši cestu z města za vysněným bydlením na vesnici jsme nevstupovali s naivitou, jak to bude jednoduché a celé ozářené sluncem. Bylo to těžké, sakra těžké.

6.5.2020 v 13:48 | Karma: 5,31 | Přečteno: 124x | Diskuse| Osobní

Míša Vránová

Proti trudomyslnosti i koronaviru pěstuju bylinky

Šli jsme na vesnici za klidem a i tady nás dohnal koronavirus. Jako každého, že. Ale nemám si na co stěžovat. Ano, omezení jsou, ale máme zahradu a lesy na dosah ruky. Do boje proti koronadepce jsem vytáhla těžký kalibr - bylinky.

25.4.2020 v 11:24 | Karma: 9,09 | Přečteno: 248x | Diskuse| Osobní

Míša Vránová

Život online život vesnický

Přestěhovali jsme se z Velkoměsta na Maloměsto. Přišlo nám, že je tam hodně lidí a přestěhovali jsme se do malé vesnice. Co nás k tomu vedlo? A udělali bychom to, kdyby nás naše živobytí nenutilo být pořád/často online?

19.9.2018 v 15:16 | Karma: 12,50 | Přečteno: 472x | Diskuse| Osobní

Míša Vránová

Za projektor šla bych světa kraj

Do porodu mám coby kamenem dohodil. Prý poslední týden. Už jsem to avizovala zde a je jasné, že čas se mi krátí. Přesto si ještě dovolím krátké zamyšlení na tím, co si přeji ze všech věcí "s čudlíky" poslední dobou nejvíce.

3.3.2016 v 0:00 | Karma: 4,20 | Přečteno: 70x | Diskuse| Ostatní

Míša Vránová

3 týdny do porodu! Poplach!

Za 3 týdny rodím! Velmi jemně se mi začínají v hlavě rozeznívat budíky a zvonečky. Však ten pořádný alarm už přijde brzy. Mám všechno připravené? Můžu v klidu rozjímat a s napětím očekávat Druhorozeného?

22.2.2016 v 0:00 | Karma: 5,88 | Přečteno: 199x | Diskuse| Ona

Míša Vránová

Dodržujete vždy bezpečnost? Já ne

Chováte se za každých okolností bezpečně? Já ne. Vím to. Mrzí mě to. Možná je to pro mě i adrenalin? Kdo ví.

19.2.2016 v 7:29 | Karma: 11,36 | Přečteno: 509x | Diskuse| Ostatní

Míša Vránová

Jak si doma umixovat ráj plný ovoce a zeleniny?

Nenarodila jsem se pro vaření. Nechám to povolanějším, třeba mému Manželovi. Je výtečný kuchař. Já se u vaření vztekám, vše umažu a někdy se s tím bojím nastoupit před strávníky. Změnila jsem to. Pořídila jsem mixér.

17.2.2016 v 0:00 | Karma: 9,32 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 264x
Jsem na mateřské, ale nezajímám se jen o pleny. Často sedím u počítače nebo notebooku, sleduju iPhone, svítím moderním LED osvětlením. Peču v domácí pekárně nebo připravuji RAW polévky a smoothie. Miluju moderní technologie. Nebaví mě být jen ženou v zástěře. @ladyvirtual.cz | #mother | #wife. Vítejte v mé domácnosti.